Quote from Admin on August 13, 2025, 8:31 amAnswer: It should be clear that every person is the sole owner of all his property and assets during his healthy life before he dies. He can dispose of it as he wishes. It is not obligatory and necessary according to Sharia law to distribute his property and assets among his children during his life, nor does any of his children have the right to force him to do so. Therefore, it is not obligatory and necessary for the father of the questioner to distribute his property and assets among his children according to Sharia law. However, if the father of the questioner wants to distribute his property and assets among his children without any coercion or compulsion during his healthy life, then it is permissible and correct according to Sharia law to do so. However, this is not a distribution of inheritance, but is called a gift and a bequest. The best way is for the father of the questioner to keep whatever he wants to keep for the rest of his life according to a careful estimate and give the remaining property and assets to his children. (sons, daughters) by dividing it into equal parts and giving each person formal ownership of his share, so that this gift can be complete and correct according to Sharia law. Simply mentioning the name in the papers is not enough. It is better to keep everyone equal and uniform in this gift and donation, that all are his children, not giving more to anyone or less to anyone. However, if he wants to give some of his children more than the other heirs due to their service, need, or piety, etc., he has the right to do so. However, he should not deprive any heir of his property without a Sharia reason, because this is a sin. Therefore, if the parents mentioned in the question have divided their property among their children during their healthy life and handed over their share to each of them along with ownership rights, then each of them has become the owner of his own share. Even if this property has not been legally transferred to their names, even then, after the death of the parents, the rules of inheritance will not be issued in it.
واضح رہے کہ ہر شخص مرنے سے پہلے اپنی صحت مند زندگی کے دوران اپنی تمام جائیدادوں اور اثاثوں کا واحد مالک ہوتا ہے۔ وہ جس طرح چاہے تصرف کر سکتا ہے۔ شریعت کے مطابق اس کی جائیداد اور اثاثے اس کی زندگی کے دوران اپنے بچوں میں تقسیم کرنا واجب اور ضروری نہیں ہے اور نہ ہی اس کی اولاد میں سے کسی کو یہ حق حاصل ہے کہ وہ اسے ایسا کرنے پر مجبور کرے۔ اس لیے سائل کے والد کے لیے شرعی قانون کے مطابق اپنی جائیداد اور اثاثے اپنے بچوں میں تقسیم کرنا واجب اور ضروری نہیں ہے۔ البتہ اگر سائل کا باپ اپنی صحت مند زندگی کے دوران اپنی جائیداد اور اثاثے بغیر کسی جبر اور مجبوری کے اپنے بچوں میں تقسیم کرنا چاہے تو ایسا کرنا شرعی قوانین کے مطابق جائز اور درست ہے۔ تاہم یہ وراثت کی تقسیم نہیں بلکہ ہدیہ اور وصیت کہلاتی ہے۔ سائل کے والد کے لیے بہترین طریقہ یہ ہے کہ وہ جو کچھ بھی عمر بھر کے لیے رکھنا چاہے احتیاط کے مطابق اپنے پاس رکھ لے اور بقیہ جائیداد اور اثاثے اپنی اولاد کو دے دے۔ (بیٹوں، بیٹیوں) کو مساوی حصوں میں تقسیم کرکے اور ہر ایک کو اس کے حصے کی رسمی ملکیت دے، تاکہ یہ تحفہ شریعت کے مطابق مکمل اور درست ہو۔ کاغذات میں صرف نام کا ذکر کافی نہیں ہے۔ اس عطیہ اور عطیہ میں سب کو برابر اور یکساں رکھنے سے بہتر ہے کہ سب اس کی اولاد ہیں، نہ کسی کو زیادہ اور نہ کسی کو کم۔ البتہ اگر وہ اپنی اولاد میں سے کچھ کو ان کی خدمت، ضرورت یا تقویٰ وغیرہ کی وجہ سے دوسرے وارثوں سے زیادہ دینا چاہے تو اسے ایسا کرنے کا حق ہے۔ البتہ شرعی وجہ کے بغیر کسی وارث کو اس کی جائیداد سے محروم نہیں کرنا چاہیے کیونکہ یہ گناہ ہے۔ لہٰذا اگر سوال میں مذکور والدین نے اپنی صحت مند زندگی کے دوران اپنی جائیداد اپنے بچوں میں تقسیم کر دی ہے اور ان میں سے ہر ایک کو ملکیتی حقوق کے ساتھ ان کا حصہ بھی دے دیا ہے تو ان میں سے ہر ایک اپنے حصے کا مالک ہو گیا ہے۔ اگر یہ جائیداد قانونی طور پر ان کے نام منتقل نہ ہوئی ہو تب بھی والدین کی وفات کے بعد اس میں وراثت کے احکام جاری نہیں ہوں گے۔
Answer: It should be clear that every person is the sole owner of all his property and assets during his healthy life before he dies. He can dispose of it as he wishes. It is not obligatory and necessary according to Sharia law to distribute his property and assets among his children during his life, nor does any of his children have the right to force him to do so. Therefore, it is not obligatory and necessary for the father of the questioner to distribute his property and assets among his children according to Sharia law. However, if the father of the questioner wants to distribute his property and assets among his children without any coercion or compulsion during his healthy life, then it is permissible and correct according to Sharia law to do so. However, this is not a distribution of inheritance, but is called a gift and a bequest. The best way is for the father of the questioner to keep whatever he wants to keep for the rest of his life according to a careful estimate and give the remaining property and assets to his children. (sons, daughters) by dividing it into equal parts and giving each person formal ownership of his share, so that this gift can be complete and correct according to Sharia law. Simply mentioning the name in the papers is not enough. It is better to keep everyone equal and uniform in this gift and donation, that all are his children, not giving more to anyone or less to anyone. However, if he wants to give some of his children more than the other heirs due to their service, need, or piety, etc., he has the right to do so. However, he should not deprive any heir of his property without a Sharia reason, because this is a sin. Therefore, if the parents mentioned in the question have divided their property among their children during their healthy life and handed over their share to each of them along with ownership rights, then each of them has become the owner of his own share. Even if this property has not been legally transferred to their names, even then, after the death of the parents, the rules of inheritance will not be issued in it.
واضح رہے کہ ہر شخص مرنے سے پہلے اپنی صحت مند زندگی کے دوران اپنی تمام جائیدادوں اور اثاثوں کا واحد مالک ہوتا ہے۔ وہ جس طرح چاہے تصرف کر سکتا ہے۔ شریعت کے مطابق اس کی جائیداد اور اثاثے اس کی زندگی کے دوران اپنے بچوں میں تقسیم کرنا واجب اور ضروری نہیں ہے اور نہ ہی اس کی اولاد میں سے کسی کو یہ حق حاصل ہے کہ وہ اسے ایسا کرنے پر مجبور کرے۔ اس لیے سائل کے والد کے لیے شرعی قانون کے مطابق اپنی جائیداد اور اثاثے اپنے بچوں میں تقسیم کرنا واجب اور ضروری نہیں ہے۔ البتہ اگر سائل کا باپ اپنی صحت مند زندگی کے دوران اپنی جائیداد اور اثاثے بغیر کسی جبر اور مجبوری کے اپنے بچوں میں تقسیم کرنا چاہے تو ایسا کرنا شرعی قوانین کے مطابق جائز اور درست ہے۔ تاہم یہ وراثت کی تقسیم نہیں بلکہ ہدیہ اور وصیت کہلاتی ہے۔ سائل کے والد کے لیے بہترین طریقہ یہ ہے کہ وہ جو کچھ بھی عمر بھر کے لیے رکھنا چاہے احتیاط کے مطابق اپنے پاس رکھ لے اور بقیہ جائیداد اور اثاثے اپنی اولاد کو دے دے۔ (بیٹوں، بیٹیوں) کو مساوی حصوں میں تقسیم کرکے اور ہر ایک کو اس کے حصے کی رسمی ملکیت دے، تاکہ یہ تحفہ شریعت کے مطابق مکمل اور درست ہو۔ کاغذات میں صرف نام کا ذکر کافی نہیں ہے۔ اس عطیہ اور عطیہ میں سب کو برابر اور یکساں رکھنے سے بہتر ہے کہ سب اس کی اولاد ہیں، نہ کسی کو زیادہ اور نہ کسی کو کم۔ البتہ اگر وہ اپنی اولاد میں سے کچھ کو ان کی خدمت، ضرورت یا تقویٰ وغیرہ کی وجہ سے دوسرے وارثوں سے زیادہ دینا چاہے تو اسے ایسا کرنے کا حق ہے۔ البتہ شرعی وجہ کے بغیر کسی وارث کو اس کی جائیداد سے محروم نہیں کرنا چاہیے کیونکہ یہ گناہ ہے۔ لہٰذا اگر سوال میں مذکور والدین نے اپنی صحت مند زندگی کے دوران اپنی جائیداد اپنے بچوں میں تقسیم کر دی ہے اور ان میں سے ہر ایک کو ملکیتی حقوق کے ساتھ ان کا حصہ بھی دے دیا ہے تو ان میں سے ہر ایک اپنے حصے کا مالک ہو گیا ہے۔ اگر یہ جائیداد قانونی طور پر ان کے نام منتقل نہ ہوئی ہو تب بھی والدین کی وفات کے بعد اس میں وراثت کے احکام جاری نہیں ہوں گے۔