Quote from Admin on August 13, 2025, 8:39 amAnswer: It should be clear that every person is the sole owner of his property during his healthy life before he suffers from a fatal illness. He can lawfully dispose of it in any way he wants. It is not obligatory according to Sharia to divide his property among his children during his lifetime, nor do the children have the right to demand it. However, if the father wants to divide his property willingly, then according to Sharia, this will be called a gift, and the best gift is that all the children should be equal, while it is not correct according to Sharia to deprive or deprive any of the children without reason, which is something that must be avoided. However, if a father gives property to his sons during his lifetime with regular ownership, according to Sharia, they will become its owners. Other heirs will have no share in it according to Sharia. However, he will be guilty of a sin for doing so without reason.
واضح رہے کہ ہر شخص اپنی صحت مند زندگی کے دوران کسی مہلک بیماری میں مبتلا ہونے سے پہلے اپنی جائیداد کا واحد مالک ہوتا ہے۔ وہ جس طرح چاہے اسے قانونی طور پر تصرف کر سکتا ہے۔ شریعت کی رو سے یہ واجب نہیں ہے کہ وہ اپنی زندگی میں اپنی جائیداد اپنے بچوں میں تقسیم کرے اور نہ ہی اولاد کو اس کا مطالبہ کرنے کا حق ہے۔ البتہ اگر باپ اپنی جائیداد اپنی مرضی سے تقسیم کرنا چاہے تو شریعت کے مطابق یہ ہدیہ کہلائے گا اور بہترین تحفہ یہ ہے کہ تمام بچے برابر ہوں، جب کہ بلا وجہ اولاد میں سے کسی کو محروم یا محروم کرنا شریعت کی رو سے درست نہیں، جس سے بچنا ضروری ہے۔ تاہم اگر کوئی باپ اپنی زندگی میں اپنے بیٹوں کو باقاعدہ ملکیت کے ساتھ جائیداد دیتا ہے تو شریعت کے مطابق وہ اس کے مالک بن جائیں گے۔ دوسرے ورثاء کا شریعت کے مطابق اس میں کوئی حصہ نہیں ہوگا۔ تاہم، بغیر کسی وجہ کے ایسا کرنے پر وہ گناہ کا مرتکب ہو گا۔
Answer: It should be clear that every person is the sole owner of his property during his healthy life before he suffers from a fatal illness. He can lawfully dispose of it in any way he wants. It is not obligatory according to Sharia to divide his property among his children during his lifetime, nor do the children have the right to demand it. However, if the father wants to divide his property willingly, then according to Sharia, this will be called a gift, and the best gift is that all the children should be equal, while it is not correct according to Sharia to deprive or deprive any of the children without reason, which is something that must be avoided. However, if a father gives property to his sons during his lifetime with regular ownership, according to Sharia, they will become its owners. Other heirs will have no share in it according to Sharia. However, he will be guilty of a sin for doing so without reason.
واضح رہے کہ ہر شخص اپنی صحت مند زندگی کے دوران کسی مہلک بیماری میں مبتلا ہونے سے پہلے اپنی جائیداد کا واحد مالک ہوتا ہے۔ وہ جس طرح چاہے اسے قانونی طور پر تصرف کر سکتا ہے۔ شریعت کی رو سے یہ واجب نہیں ہے کہ وہ اپنی زندگی میں اپنی جائیداد اپنے بچوں میں تقسیم کرے اور نہ ہی اولاد کو اس کا مطالبہ کرنے کا حق ہے۔ البتہ اگر باپ اپنی جائیداد اپنی مرضی سے تقسیم کرنا چاہے تو شریعت کے مطابق یہ ہدیہ کہلائے گا اور بہترین تحفہ یہ ہے کہ تمام بچے برابر ہوں، جب کہ بلا وجہ اولاد میں سے کسی کو محروم یا محروم کرنا شریعت کی رو سے درست نہیں، جس سے بچنا ضروری ہے۔ تاہم اگر کوئی باپ اپنی زندگی میں اپنے بیٹوں کو باقاعدہ ملکیت کے ساتھ جائیداد دیتا ہے تو شریعت کے مطابق وہ اس کے مالک بن جائیں گے۔ دوسرے ورثاء کا شریعت کے مطابق اس میں کوئی حصہ نہیں ہوگا۔ تاہم، بغیر کسی وجہ کے ایسا کرنے پر وہ گناہ کا مرتکب ہو گا۔