Quote from Admin on August 7, 2025, 10:24 amAnswer:
(1): It is permissible to work in an Islamic bank, however, there is a little detail in working in an usury bank:
A job in an usury bank that is directly related to usury matters, such as the job of a manager or cashier, is completely forbidden and impermissible - as stated in a hadith: "The Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) cursed the one who consumes usury, the one who consumes it, the one who writes it and the one who witnesses it, and they are all equal in sin." (Muslim Sharif, Vol. 2, p. 27) That is, "The Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) cursed the one who consumes usury, the one who writes it and the one who witnesses it, and said that they are all equal in sin." And the income derived from such a job is also forbidden. But the bank job that is not directly related to interest-bearing transactions, nor is it related to writing interest, nor is it related to interest-bearing transactions, nor is it related to interest-bearing transactions, and does not involve any kind of participation in interest-bearing transactions, such as the job of a watchman, the opinions of the scholars regarding such a job and the income derived from it differ. One opinion is that a bank job that is not related to interest-bearing transactions is also not permissible, because although such employees have no involvement in interest-bearing transactions, the salary they are paid is paid from the sum of the amounts that are in the bank and this also includes interest, so such a job is also not permissible.
While the other opinion is that only a bank job that is not related to interest-bearing transactions is permissible. And the reason for this is that the salary paid to these employees, although it is paid from the total amount of money that is in the bank, is not all the money in the bank interest-bearing, but it is a mixture of several types of money, that is, there are also the amounts that people have deposited in their accounts, that is, the bank has taken that money as a loan, and there are also the amounts that are the original capital of the bank owners, and there are also the amounts that have been obtained as interest. However, the amounts deposited in the bank are mostly of the first two types, and the amounts of the last type are less than them. Therefore, most of the money in the bank is halal. Therefore, if an employee who has no connection with interest-bearing matters is paid from this total mixed amount, then such a job and the salary received from it are not forbidden for them. However, it is better not to take such a job in a bank.
:جواب
(1): اسلامی بینک میں کام کرنا جائز ہے، البتہ سودی بینک میں کام کرنے کی تھوڑی تفصیل ہے:
سود خور بینک میں ایسی نوکری جس کا براہ راست تعلق سود کے معاملات سے ہو، جیسے منیجر یا کیشئیر کی نوکری، مکمل طور پر حرام اور ناجائز ہے - جیسا کہ ایک حدیث میں ہے: "رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے سود کھانے والے، کھانے والے، لکھنے والے، لکھنے والے اور اس میں سب برابر ہیں۔" (مسلم شریف، ج2، ص27) یعنی "رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے سود کھانے والے، اسے لکھنے والے اور اس کے گواہوں پر لعنت فرمائی اور فرمایا کہ یہ سب گناہ میں برابر ہیں۔" اور ایسی نوکری سے حاصل ہونے والی آمدنی بھی حرام ہے۔ لیکن بینک کی وہ ملازمت جس کا براہ راست تعلق سود کے لین دین سے نہ ہو، نہ اس کا تعلق سود لکھنے سے ہو، نہ اس کا تعلق سود کے لین دین سے ہو، اور نہ ہی اس کا تعلق سود کے لین دین سے ہو، اور نہ ہی سودی لین دین میں کسی قسم کی شرکت ہو، جیسے چوکیدار کی نوکری، اس ملازمت کے بارے میں علماء کی آراء اور اس طرح کی آمدنی کے بارے میں علماء کرام کی رائے ہے۔ ایک رائے یہ ہے کہ بینک کی ایسی ملازمت جس کا تعلق سود کے لین دین سے نہ ہو وہ بھی جائز نہیں ہے، کیونکہ ایسے ملازمین کا اگرچہ سود کے لین دین میں کوئی دخل نہیں ہے، لیکن انہیں جو تنخواہ دی جاتی ہے وہ بینک میں موجود رقوم کی رقم سے ادا کی جاتی ہے اور اس میں سود بھی شامل ہے، لہٰذا ایسی ملازمت بھی جائز نہیں ہے۔
جب کہ دوسری رائے یہ ہے کہ صرف بینک کی وہ نوکری جائز ہے جس کا سود کے لین دین سے تعلق نہ ہو۔ اور اس کی وجہ یہ ہے کہ ان ملازمین کو جو تنخواہ دی جاتی ہے، حالانکہ یہ بینک میں موجود کل رقم سے ادا کی جاتی ہے، لیکن یہ تمام رقم بینک کے سود کی رقم نہیں ہے، بلکہ یہ کئی طرح کی رقم کا مرکب ہے، یعنی اس میں وہ رقمیں بھی ہیں جو لوگوں نے اپنے کھاتوں میں جمع کر رکھی ہیں، یعنی بینک نے وہ رقم بطور قرض لی ہے، اور وہ رقم بینک کے مالکان کے پاس بھی ہے۔ وہ رقم جو سود کے طور پر حاصل کی گئی ہے۔ تاہم، بینک میں جمع کی گئی رقوم زیادہ تر پہلی دو قسم کی ہیں، اور آخری قسم کی رقم ان سے کم ہے۔ اس لیے بینک میں زیادہ تر رقم حلال ہے۔ لہٰذا جس ملازم کا سود کے معاملات سے کوئی تعلق نہ ہو اس کو اس کل مخلوط رقم سے ادا کیا جائے تو ایسی ملازمت اور اس سے ملنے والی تنخواہ ان پر حرام نہیں ہے۔ تاہم، بہتر ہے کہ بینک میں ایسی نوکری نہ لیں۔
Answer:
(1): It is permissible to work in an Islamic bank, however, there is a little detail in working in an usury bank:
A job in an usury bank that is directly related to usury matters, such as the job of a manager or cashier, is completely forbidden and impermissible - as stated in a hadith: "The Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) cursed the one who consumes usury, the one who consumes it, the one who writes it and the one who witnesses it, and they are all equal in sin." (Muslim Sharif, Vol. 2, p. 27) That is, "The Messenger of Allah (peace and blessings of Allah be upon him) cursed the one who consumes usury, the one who writes it and the one who witnesses it, and said that they are all equal in sin." And the income derived from such a job is also forbidden. But the bank job that is not directly related to interest-bearing transactions, nor is it related to writing interest, nor is it related to interest-bearing transactions, nor is it related to interest-bearing transactions, and does not involve any kind of participation in interest-bearing transactions, such as the job of a watchman, the opinions of the scholars regarding such a job and the income derived from it differ. One opinion is that a bank job that is not related to interest-bearing transactions is also not permissible, because although such employees have no involvement in interest-bearing transactions, the salary they are paid is paid from the sum of the amounts that are in the bank and this also includes interest, so such a job is also not permissible.
While the other opinion is that only a bank job that is not related to interest-bearing transactions is permissible. And the reason for this is that the salary paid to these employees, although it is paid from the total amount of money that is in the bank, is not all the money in the bank interest-bearing, but it is a mixture of several types of money, that is, there are also the amounts that people have deposited in their accounts, that is, the bank has taken that money as a loan, and there are also the amounts that are the original capital of the bank owners, and there are also the amounts that have been obtained as interest. However, the amounts deposited in the bank are mostly of the first two types, and the amounts of the last type are less than them. Therefore, most of the money in the bank is halal. Therefore, if an employee who has no connection with interest-bearing matters is paid from this total mixed amount, then such a job and the salary received from it are not forbidden for them. However, it is better not to take such a job in a bank.
:جواب
(1): اسلامی بینک میں کام کرنا جائز ہے، البتہ سودی بینک میں کام کرنے کی تھوڑی تفصیل ہے:
سود خور بینک میں ایسی نوکری جس کا براہ راست تعلق سود کے معاملات سے ہو، جیسے منیجر یا کیشئیر کی نوکری، مکمل طور پر حرام اور ناجائز ہے - جیسا کہ ایک حدیث میں ہے: "رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے سود کھانے والے، کھانے والے، لکھنے والے، لکھنے والے اور اس میں سب برابر ہیں۔" (مسلم شریف، ج2، ص27) یعنی "رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے سود کھانے والے، اسے لکھنے والے اور اس کے گواہوں پر لعنت فرمائی اور فرمایا کہ یہ سب گناہ میں برابر ہیں۔" اور ایسی نوکری سے حاصل ہونے والی آمدنی بھی حرام ہے۔ لیکن بینک کی وہ ملازمت جس کا براہ راست تعلق سود کے لین دین سے نہ ہو، نہ اس کا تعلق سود لکھنے سے ہو، نہ اس کا تعلق سود کے لین دین سے ہو، اور نہ ہی اس کا تعلق سود کے لین دین سے ہو، اور نہ ہی سودی لین دین میں کسی قسم کی شرکت ہو، جیسے چوکیدار کی نوکری، اس ملازمت کے بارے میں علماء کی آراء اور اس طرح کی آمدنی کے بارے میں علماء کرام کی رائے ہے۔ ایک رائے یہ ہے کہ بینک کی ایسی ملازمت جس کا تعلق سود کے لین دین سے نہ ہو وہ بھی جائز نہیں ہے، کیونکہ ایسے ملازمین کا اگرچہ سود کے لین دین میں کوئی دخل نہیں ہے، لیکن انہیں جو تنخواہ دی جاتی ہے وہ بینک میں موجود رقوم کی رقم سے ادا کی جاتی ہے اور اس میں سود بھی شامل ہے، لہٰذا ایسی ملازمت بھی جائز نہیں ہے۔
جب کہ دوسری رائے یہ ہے کہ صرف بینک کی وہ نوکری جائز ہے جس کا سود کے لین دین سے تعلق نہ ہو۔ اور اس کی وجہ یہ ہے کہ ان ملازمین کو جو تنخواہ دی جاتی ہے، حالانکہ یہ بینک میں موجود کل رقم سے ادا کی جاتی ہے، لیکن یہ تمام رقم بینک کے سود کی رقم نہیں ہے، بلکہ یہ کئی طرح کی رقم کا مرکب ہے، یعنی اس میں وہ رقمیں بھی ہیں جو لوگوں نے اپنے کھاتوں میں جمع کر رکھی ہیں، یعنی بینک نے وہ رقم بطور قرض لی ہے، اور وہ رقم بینک کے مالکان کے پاس بھی ہے۔ وہ رقم جو سود کے طور پر حاصل کی گئی ہے۔ تاہم، بینک میں جمع کی گئی رقوم زیادہ تر پہلی دو قسم کی ہیں، اور آخری قسم کی رقم ان سے کم ہے۔ اس لیے بینک میں زیادہ تر رقم حلال ہے۔ لہٰذا جس ملازم کا سود کے معاملات سے کوئی تعلق نہ ہو اس کو اس کل مخلوط رقم سے ادا کیا جائے تو ایسی ملازمت اور اس سے ملنے والی تنخواہ ان پر حرام نہیں ہے۔ تاہم، بہتر ہے کہ بینک میں ایسی نوکری نہ لیں۔