Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Detailed Fatwa on Buying Shares of a Company?

Answer:

Detailed Fatwa on Buying Shares of a Company

Buying and selling shares from the stock exchange or any company or bank is permissible with the following conditions and the profit derived from it is also permissible:

(1): The actual business of the company or institution whose shares are being bought should be lawful.

(2): In order to sell for less than or more than the “face value”, it is necessary that some frozen assets of this company or institution have come into existence, the amount should not be in the form of cash only, otherwise the purchase and sale will be permissible only with an amount equal to the “face value”.

(3): There should be no specific amount of monthly or annual profit that is definitely fixed.

(4): There should be a share in both profit and loss.

(5): If the company deals in interest-bearing transactions, then a voice should be raised against interest in its annual meeting (A.G.M.).

(6): When the profits are distributed, the share of the profit that was obtained from the interest-bearing deposit at that time should be given as charity in the name of reward.

This is when the purpose of buying shares is to become a shareholder of a company, and then to earn its annual profit while sitting at home. However, some people do not buy for this stated purpose, but rather their purpose is capital gain, meaning they estimate that the price of a company's shares is likely to increase, so they buy the shares of that company, and then a few days later, when the price increases, they sell them and make a profit. This is also permissible under the conditions mentioned in Shariah. But the difficulty of saying this correctly arises during speculation, which is a very large and important part of the stock exchange, in which often the transaction of shares is not intended at all, but rather the difference is settled at the end, and the shares are neither taken possession of nor are they intended to be taken. Therefore, where there is no possession at all, and neither is there an intention to take nor is there an intention to give, but rather the intention is to settle the difference by speculating in this way, then this situation is completely forbidden and is not permitted in Sharia.

Similarly, sometimes shares are sold before they are taken possession and delivered, this is also not permitted in Sharia, because possession of shares is necessary, and possession of shares is such that the shareholder becomes entitled to its profit and loss, which is interpreted as being at risk.

کمپنی کے حصص خریدنے کے بارے میں تفصیلی فتویٰ

اسٹاک ایکسچینج یا کسی کمپنی یا بینک سے شیئرز کی خرید و فروخت درج ذیل شرائط کے ساتھ جائز ہے اور اس سے حاصل ہونے والا منافع بھی جائز ہے:

 جس کمپنی یا ادارے کے شیئرز خریدے جا رہے ہیں اس کا اصل کاروبار حلال ہونا چاہیے۔

 "فیس ویلیو" سے کم یا زیادہ میں فروخت کرنے کے لیے ضروری ہے کہ اس کمپنی یا ادارے کے کچھ منجمد اثاثے وجود میں آچکے ہوں، رقم صرف نقدی کی صورت میں نہیں ہونی چاہیے، ورنہ خرید و فروخت صرف "فیس ویلیو" کے برابر رقم سے ہی جائز ہوگی۔

 ماہانہ یا سالانہ منافع کی کوئی خاص رقم نہیں ہونی چاہیے جو یقینی طور پر مقرر ہو۔

 نفع و نقصان دونوں میں حصہ ہونا چاہیے۔

 اگر کمپنی سود پر مبنی لین دین کرتی ہے تو اس کے سالانہ اجلاس (اے جی ایم) میں سود کے خلاف آواز اٹھائی جائے۔

 جب منافع تقسیم کیا جائے تو اس منافع میں سے جو حصہ اس وقت سود کی جمع سے حاصل ہوا تھا اسے ثواب کے نام پر صدقہ کر دیا جائے۔

یہ تب ہوتا ہے جب حصص خریدنے کا مقصد کسی کمپنی کا شیئر ہولڈر بننا اور پھر گھر بیٹھے اس کا سالانہ منافع کمانا ہوتا ہے۔ تاہم بعض لوگ اس بیان کردہ مقصد کے لیے نہیں خریدتے ہیں، بلکہ ان کا مقصد کیپٹل گین ہوتا ہے، یعنی وہ اندازہ لگاتے ہیں کہ کسی کمپنی کے حصص کی قیمت بڑھنے کا امکان ہے، اس لیے وہ اس کمپنی کے شیئرز خریدتے ہیں، اور پھر کچھ دن بعد جب قیمت بڑھ جاتی ہے تو اسے بیچ کر منافع کماتے ہیں۔ یہ بھی شریعت میں مذکور شرائط کے تحت جائز ہے۔ لیکن یہ کہنے میں دشواری قیاس کے دوران پیش آتی ہے جو کہ اسٹاک ایکسچینج کا ایک بہت بڑا اور اہم حصہ ہے، جس میں اکثر حصص کا لین دین مقصود نہیں ہوتا، بلکہ آخر میں فرق طے پا جاتا ہے، اور حصص نہ تو قبضے میں لیے جاتے ہیں اور نہ ہی لینے کا ارادہ کیا جاتا ہے۔ لہٰذا جہاں نہ کوئی قبضہ ہے اور نہ لینے کا ارادہ ہے اور نہ دینے کا ارادہ ہے، بلکہ اس طرح قیاس کرکے اختلاف کو طے کرنا ہے تو یہ صورت بالکل حرام ہے اور شریعت میں اس کی اجازت نہیں ہے۔

اسی طرح بعض اوقات حصص قبضے میں لینے اور پہنچانے سے پہلے بیچ دیے جاتے ہیں، شریعت میں اس کی بھی اجازت نہیں ہے، کیونکہ حصص کی ملکیت ضروری ہے، اور حصص کی ملکیت ایسی ہے کہ حصہ دار اس کے نفع و نقصان کا حقدار بن جاتا ہے، جسے خطرہ ہونے سے تعبیر کیا جاتا ہے۔