Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Ruling on a vehicle taken from a bank on the basis of interest in ignorance?

Answer:

It should be clear that in the case of cash, setting a higher price in the case of buying and selling on credit or installments does not fall under the category of interest according to Sharia, but is permissible and correct. However, the following conditions must be taken into account in this:

(1). The bank must have purchased the vehicle from a showroom, etc., and taken possession of it, and then sold it to the customer through another contract.

(2). It should be decided in the first contract meeting itself that this matter will be on credit and installments.

(3). The value of each installment should be decided.

(4). It should also be decided how many installments will be in total.

(5). There should be no penalty etc. due to the delay in any installment. Considering these conditions, it is undoubtedly permissible and correct to buy a car from a bank on installments. Therefore, if the questioner has taken a car from a bank on installments considering these conditions, then in such a case he will not be called a usurer according to Sharia. However, if any of these conditions are not present, he should cancel the transaction with the bank or have it corrected. If both of these conditions are not possible, he should pay all the remaining installments to the bank in one lump sum as soon as possible and transfer the car to his name, so that this un-Shariah transaction can be resolved.

جواب:

واضح رہے کہ نقدی کی صورت میں قرض یا قسطوں پر خرید و فروخت کی صورت میں زیادہ قیمت مقرر کرنا شریعت کی رو سے سود کے زمرے میں نہیں آتا بلکہ جائز اور درست ہے۔ تاہم اس میں درج ذیل شرائط کو مدنظر رکھنا ضروری ہے۔

۔ بینک نے گاڑی کسی شوروم وغیرہ سے خریدی ہوگی، اور اسے اپنے قبضے میں لے لیا ہوگا، اور پھر اسے دوسرے معاہدے کے ذریعے صارف کو فروخت کیا ہوگا۔

۔ پہلے کنٹریکٹ میٹنگ میں ہی طے کر لیا جائے کہ یہ معاملہ کریڈٹ اور قسطوں پر ہو گا۔

۔ ہر قسط کی قیمت کا فیصلہ کیا جائے۔

۔ یہ بھی طے کیا جائے کہ کل کتنی قسطیں ہوں گی۔

۔ کسی بھی قسط میں تاخیر کی وجہ سے کوئی جرمانہ وغیرہ نہیں ہونا چاہیے۔ ان شرائط کو مدنظر رکھتے ہوئے بینک سے قسطوں پر گاڑی خریدنا بلاشبہ جائز اور درست ہے۔

اس لیے اگر سائل نے ان شرائط کو مدنظر رکھتے ہوئے کسی بینک سے اقساط پر گاڑی لی ہے تو ایسی صورت میں وہ شریعت کے مطابق سود خور نہیں کہلائے گا۔ تاہم، اگر ان شرائط میں سے کوئی بھی موجود نہیں ہے، تو اسے چاہیے کہ وہ بینک کے ساتھ لین دین منسوخ کر دے یا اسے درست کر دے۔ اگر یہ دونوں شرائط ممکن نہ ہوں تو اسے چاہیے کہ وہ جلد از جلد تمام بقیہ اقساط ایک یکمشت میں بینک کو ادا کرے اور گاڑی اپنے نام منتقل کر دے، تاکہ یہ غیر شرعی لین دین طے ہو سکے۔