Quote from Admin on August 13, 2025, 6:01 amAnswer:
It should be clear that in the terminology of Sharia, dower is the property that is obligatory upon the husband at the time of the marriage contract in exchange for benefiting from the wife, whether this dower is determined by the mutual consent of the spouses or the dower becomes obligatory due to the nature of the contract. Furthermore, this dower also distinguishes between the marriage and the wife, as Allah, the Almighty, has made the satisfaction of natural feelings permissible and adultery forbidden by determining the dower.
Similarly, by setting a dowry, the honor of marriage and the woman is established in the husband's heart. When the husband spends his valuable wealth to acquire her, he respects her because of the value of the contract and the consideration. He cannot dare to break this arrangement and relationship without a necessity that he has no choice but to do so due to the risk of loss of wealth. Therefore, setting a dowry is also a means of permanence in the marital relationship. Therefore, dowry should not be paid as the price of the wife's head, nor should she be treated inappropriately after it is paid, considering her a slave bought for gold. Rather, it should be paid as the wife's Sharia right and the reason for a lasting relationship.واضح رہے کہ شریعت کی اصطلاح میں مہر وہ مال ہے جو عقد نکاح کے وقت شوہر پر بیوی سے فائدہ اٹھانے کے عوض واجب ہوتا ہے، چاہے اس مہر کا تعین میاں بیوی کی باہمی رضامندی سے ہو یا مہر معاہدہ کی نوعیت کی وجہ سے واجب ہو جائے۔ مزید برآں یہ مہر نکاح اور بیوی میں فرق بھی کرتا ہے کیونکہ اللہ تعالیٰ نے فطری جذبات کی تسکین کو مباح اور زنا کو حرام قرار دیا ہے۔
اسی طرح جہیز مقرر کرنے سے شوہر کے دل میں شادی اور عورت کی عزت قائم ہو جاتی ہے۔ جب شوہر اسے حاصل کرنے کے لیے اپنی قیمتی دولت خرچ کرتا ہے تو وہ اس کا احترام کرتا ہے کیونکہ وہ اس کی قدر اور اس کے عقد کی قدر کرتا ہے۔ وہ بغیر ضرورت کے اس ترتیب اور تعلق کو توڑنے کی جرأت نہیں کر سکتا کہ اس کے پاس مال کے ضائع ہونے کے خطرے کے پیش نظر ایسا کرنے کے سوا کوئی چارہ نہیں۔ لہٰذا جہیز مقرر کرنا بھی ازدواجی رشتے میں پائیداری کا ایک ذریعہ ہے۔ اس لیے جہیز کو بیوی کے سر کی قیمت کے طور پر ادا نہیں کرنا چاہیے اور نہ ہی اس کی ادائیگی کے بعد اسے سونے کے بدلے خریدی گئی غلام سمجھ کر اس کے ساتھ نامناسب سلوک کیا جانا چاہیے۔ بلکہ اسے بیوی کا شرعی حق اور پائیدار تعلق کی وجہ کے طور پر ادا کرنا چاہیے۔
Answer:
It should be clear that in the terminology of Sharia, dower is the property that is obligatory upon the husband at the time of the marriage contract in exchange for benefiting from the wife, whether this dower is determined by the mutual consent of the spouses or the dower becomes obligatory due to the nature of the contract. Furthermore, this dower also distinguishes between the marriage and the wife, as Allah, the Almighty, has made the satisfaction of natural feelings permissible and adultery forbidden by determining the dower.
Similarly, by setting a dowry, the honor of marriage and the woman is established in the husband's heart. When the husband spends his valuable wealth to acquire her, he respects her because of the value of the contract and the consideration. He cannot dare to break this arrangement and relationship without a necessity that he has no choice but to do so due to the risk of loss of wealth. Therefore, setting a dowry is also a means of permanence in the marital relationship. Therefore, dowry should not be paid as the price of the wife's head, nor should she be treated inappropriately after it is paid, considering her a slave bought for gold. Rather, it should be paid as the wife's Sharia right and the reason for a lasting relationship.
واضح رہے کہ شریعت کی اصطلاح میں مہر وہ مال ہے جو عقد نکاح کے وقت شوہر پر بیوی سے فائدہ اٹھانے کے عوض واجب ہوتا ہے، چاہے اس مہر کا تعین میاں بیوی کی باہمی رضامندی سے ہو یا مہر معاہدہ کی نوعیت کی وجہ سے واجب ہو جائے۔ مزید برآں یہ مہر نکاح اور بیوی میں فرق بھی کرتا ہے کیونکہ اللہ تعالیٰ نے فطری جذبات کی تسکین کو مباح اور زنا کو حرام قرار دیا ہے۔
اسی طرح جہیز مقرر کرنے سے شوہر کے دل میں شادی اور عورت کی عزت قائم ہو جاتی ہے۔ جب شوہر اسے حاصل کرنے کے لیے اپنی قیمتی دولت خرچ کرتا ہے تو وہ اس کا احترام کرتا ہے کیونکہ وہ اس کی قدر اور اس کے عقد کی قدر کرتا ہے۔ وہ بغیر ضرورت کے اس ترتیب اور تعلق کو توڑنے کی جرأت نہیں کر سکتا کہ اس کے پاس مال کے ضائع ہونے کے خطرے کے پیش نظر ایسا کرنے کے سوا کوئی چارہ نہیں۔ لہٰذا جہیز مقرر کرنا بھی ازدواجی رشتے میں پائیداری کا ایک ذریعہ ہے۔ اس لیے جہیز کو بیوی کے سر کی قیمت کے طور پر ادا نہیں کرنا چاہیے اور نہ ہی اس کی ادائیگی کے بعد اسے سونے کے بدلے خریدی گئی غلام سمجھ کر اس کے ساتھ نامناسب سلوک کیا جانا چاہیے۔ بلکہ اسے بیوی کا شرعی حق اور پائیدار تعلق کی وجہ کے طور پر ادا کرنا چاہیے۔